sevgi və ədalət dini islam

پاسخ:

قبل از بیان هر حدیث یا روایتی در این زمینه، دقت شود که همیشه «دشمن شناسی» گام اول است و تا به «لا إله» عمل نگردد، «الا الله» محقق نمی‌گردد. لذا ابتدا دقت کنیم که این تلاش گسترده‌ی سایبری برای وارد نمودن خدشه به مسئله «عصمت» برای چیست و چه فایده‌ای می‌تواند برای آن‌ها در بر داشته باشد؟

بدیهی است که حمله به «عصمت» قدم اول است. همین که مخاطب قبول کرد [معصوم نیز ممکن از خطا کند]، مرحله‌ی دوم حمله که عملیات نهایی است آغاز می‌شود و خواهند گفت: «هر بیانی ممکن است ناشی از خطای آن‌ها باشد و معلوم نیست که وحی، حق و درست باشد»! لذا کل دین می‌شود یک مقوله‌ی «مشکوک» و چنین دینی قابل پیروی نخواهد بود.

اینک به نکات ذیل توجه و تأمل کافی شود:

الف – حتی اگر هیچ حدیث یا روایتی از معصوم دال بر بری بودن آن‌ها از خطا و اشتباه عمدی یا سهوی وجود نداشته باشد، عقل حکم می‌کند که یا اساساً خدایی نیست [که هست] و یا اگر هست و هدایت می‌کند، باید کسانی را هادی بشر قرار دهد که از خطا و اشتباه مصون هستند. و الا نه تنها آن‌ها خطا کرده و جامعه‌ی بشری به خطا رفته و هدایت محقق نمی‌گردد، بلکه اساساً به هیچ قول و فعلی نیز نمی‌توان اعتماد نمود، چرا که احتمال خطا یا اشتباه به آن وارد است و همین «احتمال»، اعتماد لازم برای باور و گرویدن را از بین می‌برد. لذا به فرض که روایتی بیان گردد، کسی که «عصمت» را قبول ندارد، می‌تواند بگوید: معصوم [العیاذ بالله] در این گفتار خطا کرده است. پس حتماً فرستادگان خدا برای ابلاغ دین او و نشان دادن صراط او و هدایت بشر و بشریت، معصوم هستند.

ب – عصمت به معنای (مورد حفاظت نگاه داشته شدن) و بالتبع دور بودن از هر گونه خطا و اشتباه عمدی یا سهوی، فراموشی و یا حتی ابتلا به بیماری‌هایی چون آلزایمر یا تب شدید که موجب فراموشی، خطای تطبیق و مصداق، بیان هذیان و ... می‌شود، نشأت یافته از علم و ایمان (بینش و دانش) معصوم است. و اگر عصمت صادق نباشد، هر کسی در مقابل هر سخنی مانند خلیفه‌ی دوم می‌گفت: «تب دارد و هذیان می‌گوید» یا می‌گوید: خطا کرد – فراموش کرد و ... .

فهم عصمت مسئله‌ی غامضی نیست، چرا که حد نسبی یا موردی آن در افراد دیگر نیز وجود دارد و حد کامل آن در انسان کامل. مثل کسی که بگوید: من چون به مضرات نوشیدنی الکلی علم دارم، هرگز آن را ننوشیده‌ام و یا تا کنون دروغ نگفته‌ام ... و در این مورد عصمت دارم. لذا یکی از مراحل عصمت، که دوری از گناه یا همان «عصمت از گناه» است، برای دیگران نیز میسر است، چرا که خداوند امر فرمود که گناه نکنید و او به چیزی که انسان نتواند آن را انجام دهد، امر و نهی نمی‌نماید..

حضرت رضا(ع) فرمود: امام امین خداوند در خلق او و حجت او بر بندگانش و خلیفه‌ی او در سرزمین‌هایش می‌باشد. و دعوت کننده به سوی خدا، و مدافع از حریم‌های الهی است. امام از گناه پاک، و از عیب‌ها مبرا بوده، علم (حقیقی) ویژه‌ی او است. بردباری و نظم دین به نام او می‌باشد…

ج – بهترین دلیل قبل از هر حدیث و روایتی برای اثبات عصمت، همان آیه‌ی مبارکه‌ی تطهیر است که می‌فرماید: (البته آیات استدلالی فراوان دیگری نیز وجود دارد)

« ... وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (الأحزاب - 33)

ترجمه: ... و خدا و رسولش را اطاعت کنید، به درستی که خداوند اراده کرده است که پلیدی را از شما اهل بیت ببرد، و آن طور که خود میداند پاکتان کند.

دقت شود که اراده‌ی حق تعالی به پاک کردن از هر گونه پلیدی‌ها و ناپاکی‌ها تعلق گرفته است که «معصیت، خطا و اشتباه، هذیان، افترا، فریب، رهنمود غلط به عمد یا سهو و ...» از جمله آنان است. لذا خداوند تأکید بر اطاعت از آنان را به همین دلیل مصون بودنشان از خطا و اشتباه صادر می‌نماید.

 

د: و  اما دو نمونه از احادیث و روایات:
عصمت

«عن الرضا(ع): …الإمام أمین اللّه فی خلقه وحجته علی عباده وخلیفته فی بلاده والدّاعی إلی اللّه والذّابّ عن حرم اللّه، الإمام المطهّر من الذّنوب، والمبرّا عن العیوب، المخصوص بالعلم، الموسوم بالحلم، ونظام الدین و… وإنّ العبد إذا اختاره اللّه عزّوجل لامور عباده شرح صدره لذلک، وأودع قلبه ینابیع الحکمة، ألهمه العلم الهاماً فلم یعی به عده به جواب ولا یحیر فیه عن الصّواب فهو معصوم مؤیّد موفق مسدّد، قد آمن من الخطایا والزلل والعثار، یخصّه اللّه بذلک لیکون حجته [البالغة] علی عباده وشاهده علی خلقه…»

ترجمه: حضرت رضا(ع) فرمود: امام امین خداوند در خلق او و حجت او بر بندگانش و خلیفه‌ی او در سرزمین‌هایش می‌باشد. و دعوت کننده به سوی خدا، و مدافع از حریم‌های الهی است. امام از گناه پاک، و از عیب‌ها مبرا بوده، علم (حقیقی) ویژه‌ی او است. بردباری و نظم دین به نام او می‌باشد… . (طبرسی، مجمع البیان، 9 و 10/412)

دقت شود که در روایات و احادیث، حتی به غیر از 14 معصوم نیز لقب «معصوم» اعطا شده است. چنان حضرت امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ به قم کَمَنْ زَارَنی» - هرکس معصومه را در قم زیارت کند،مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

در مورد «عصمت از گناه و خطا»، ائمه‌ی اطهار (ع) حتی مؤمن را مبری از آن می‌دانند، چه رسد به مقام اهل بیت (ع). چنان امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند: امام حسین (ع) : بپرهیز از اینکه کاری انجام دهی که مجبور شوی عذر خواهی کنی از آن ، زیرا مومن خطا نمی‌کند تا معذرت بخواهد ، اما منافق پیوسته هر روز خطا می‌کند و معذرت می‌خواهد. (بحارالانوار جلد 17 و جلد 2 صفحه 112)

 

فرآوری: شکوری



 
+ یازیلدی   چهارشنبه 24 فروردین1390ساعت 22:44  یازدی الهة السادات | 
 
آنا صحیفه
یؤنتمن پروفایلی
الکترون پست
آرشیو
وبلاگ باشلیقلاری
وبلاگا گؤره
«سئوگی و عدالت دینی اسلام» وبلاگی چالیشاجاق سئوگی و عدالت دینی اولان اسلامی جوانلارا تانیتدیرسین و اونلارین شبهه لرینه صادقانه جواب وئرسین.


وبلاگ «سئوگی و عدالت دینی ایسلام» سعی خواهد کرد برای شناساندن اسلام، این دین محبت و عدالت به نسل جوان تلاش کرده صادقانه به شبهات آنان پاسخ دهد.

دوستانی که مایل به تبادل لینک هستند این وبلاگ را با عنوان
((سئوگی و عدالت دینی ایسلام))
لینک فرمایند و خبرمان کنند تا لینکشان نمائیم.

باغلانتیلار 1
جشنواره وب
دین خادیمی din xadimi
اسلام دين رحمت
جمله هاي طلائي
باغلانتیلار آرشیوی
اوّلکی یازلار
شهریور 1393
مرداد 1393
تیر 1393
خرداد 1393
اردیبهشت 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
آرشيو
باشلیق اساسیندا آرشیو
داوريهاي حيرت انگيز حضرت علي (ع)
راه هاي كسب اعتماد بنفس
تصاوير محرم و عاشورا Ashura ، Muharram
یازارلار
میرزه عبدالصمد ملکی
الهة السادات
باغلانتیلار
حق و حقیقت
فرزندان مهدی
آمین
خلق کریم
شورحسین(علیه السلام)
پندار نيك
بسیج مدرسه عشق است
میقات مهر
تهاجم فرهنگی
دوست خدا
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

داغ کن - کلوب دات کام